Op onze ankerplaats beneden de sluis van Petershagen waren we dertig kilometer verwijderd van onze verbinding met het Mittellandkanal bij Minden. Maar het kanaalpand was wegens hoogwater gestremd, we hadden geen idee hoe lang dat zou duren, en elk van de opvarenden had goede tot dringende redenen om binnen drie dagen thuis te willen zijn. Gelegenheid om aan land te gaan was er niet, en een plek om de Anna Koosje vertrouwd en veilig achter te laten evenmin.
Wat doe je dan, je telt je knopen en je neemt je verlies.
Ochtendbroodjes |
Het station Vegesack is honderd meter van de haven af, en in dik vier uur treinen waren we allemaal thuis. Daar kregen we via de krant de opwinding van de week te horen, het gedoe met de Fyra, AnsaldoBreda, de NS, de NMBS en de concessie voor de HSL. Onze treinen en aansluitingen liepen perfect, wij zijn er helemaal voor dat de Deutsche Bahn die concessie krijgt!
Een dag later kijken we nog even hoe het zit met de stremming bij Petershagen. Opgeheven! Ongeveer op het moment van onze ommekeer (06.06 om 10 uur) was het water op zijn hoogst; een paar uur later was het alweer onder de kritische grens gezakt. We liggen prima in Vegesack, een goede ligplaats vinden in Minden was nog een opgave geweest, maar nu moeten we hopen dat er niet zoveel water wegloopt dat er niet meer te varen valt.
Onzin natuurlijk, dat was vroeger zo. Nu blijft het water achter de stuwen en sluizen zodra het overschot is afgevoerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten