|
De oevers van Jac. P. Thijsse |
|
Vernieuwd en verbreed |
|
Nieuwe sluis naast de oude |
Hoe maak je van een smal kanaal een breed kanaal? Stukje bij beetje.
Zo is dit kanaal het ene moment een vriendelijke provinciale vaarweg is met dotterbloemen aan de kant, waar Natuurmonumenten jaloers
op zou zijn. Even verderop wordt de breedte van het kanaal met groot geweld van
grondverzetmachines verdubbeld, en worden in grote bouwputten nieuwe sluizen
aangelegd om kleine oude te vervangen. Die oude hebben nog gemetselde muren van
bakstenen, die allemaal door metselaars zijn neergelegd; in de nieuwe is alles
beton. Maar omfat de capaciteit van het kanaal wordt bepaald door het smalste
stuk en de kleinste sluis, duurt het nog even voor deze investering zijn
rendement oplevert.
We zitten op het Elbe-Havel-Kanal, de voortzetting van het
Mittellandkanal aan de oostkant van de Elbe, en de waterverbinding van Berlijn
met het westen.
|
Kanaal omgelegd |
De investering in infrastructuur hier is immens. Zo gingen we
gisteren over de ongelijkvloerse kruising van het Mittellandkanal en de Elbe heen.
Het is alsof je bij Deventer op de A1 de IJssel met zijn uiterwaarden
oversteekt, alleen is de Elbe een stuk breder dan de IJssel en is dit geen
verkeersbrug maar een waterbak van 900 meter lang, 90 breed en 3 diep. Hij ligt
hoog boven het landschap en er gaan schepen van duizend ton overheen. Niet dat de
bak daar iets van merkt, maar het geeft toch te denken.
Voor scheepvaart die van het kanaal de Elbe in wil om richting Dresden/Praag
of Hamburg te gaan, zijn er twee mogelijkheden. Een is een Schiffshebewerk, een schepenlift. Je vaart een waterbak in, die met
schip en al naar beneden wordt gelaten. Eigenlijk zijn het twee bakken, waarbij
de ene dient als contragewicht voor de andere. Natuurlijk wel lastig als dat
schip van duizend ton omhoog moet en er geen schip in de andere bak zit. Of
niet soms…?
|
Zicht op de Trogbrücke... |
Naast de schepenlift is er intussen ook een sluis gebouwd van 190 x
12,5 meter en een verval van 18 meter. Die is uitgevoerd volgens het principe
van de spaarsluis, wat wil zeggen dat niet bij elke schutting naar beneden al
het water wegspoelt, maar dat het voor drie kwart wordt opgevangen in
spaarbassins. Als er later weer omhoog geschut moet worden, lopen eerst die
spaarbassins leeg in de kolk. Alleen het laatste beetje komt uit het hoger
gelegen kanaal zelf. In deze natte tijd is het niet zo’n probleem, maar in
droge perioden moet je oppassen dat je de bovenste stukken van een kanaal niet
droog komen te staan. Voor hooggelegen kanalen is het ook altijd een vraag waar
het water voor de bovenste trajecten vandaan moet komen.
|
... over de Elbe heen |
Voordat het MLK over de Elbe heen geleid werd – Trogbrücke noemen ze die bak, een trogbrug – moest je eerst
helemaal afdalen naar het Elbeniveau en dan weer omhoog. Wie nu richting
Hamburg of Magdeburg wil, dus noord of zuid, moet nog steeds de afdaling maken.
Het verkeer in de richting van Berlijn kan gewoon rechtdoor varen.
We hebben wel gehoord over de honderden miljarden die sinds de Wende van west naar oost zijn gegaan;
hier zagen we een voorbeeld van waar dat geld in is gaan zitten. En we kunnen
intussen ook een paar aannemers noemen, westelijke vooral, die er niet over
mogen klagen.
Mij gaf het ook een indrukwekkend beeld van staatsmacht. Het is toch
ongelooflijk dat er een systeem bestaat dat zoveel middelen kan mobiliseren?
Het is natuurlijk niet wezenlijk anders dan de mobilisatie van mensen en
materieel voor oorlogvoering, maar dit is een stuk toegankelijker en plezieriger om naar
te kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten